20 feb Filosofiske skillelinjer
Denne metode er en god måde at få eleverne til hurtigt at tage
stilling og handle derefter, nemlig ved at flytte sig efter sit
synspunkt.
Klasserummet deles med to streger i midten, og eleverne bliver bedt om at stille sig i midten. Hvis der er mere end 20 elever, deles eleverne i makkerpar, som først skal forsøge at blive enige, inden de positionerer sig. Hvis de ikke kan blive enige, må makkerparret lade sig skille indtil næste spørgsmål. Uden for stregerne findes to positioner i forhold til et spørgsmål, læreren stiller, fx JA og NEJ eller Enig og Uenig.
Når eleverne har positioneret sig, får begge grupper et par minutter
til at tale med hinanden om og formulere begrundelser for, hvorfor de
står, hvor de står.
Læreren spørger efterfølgende udvalgte elever, hvorfor de står som de står og beder den anden “fløj” forholde sig til deres begrundelser. Brug gerne en “talebold”, så der er styr på, hvem der har ordet. Lad ikke eleverne stå for længe bag en skillelinje, selvom du synes, der stadig er mange argumenter at høre. Gå videre, inden eleverne bliver for urolige og utålmodige.
Hvis du har mange elever, kan I involvere alle ved at spille “argumentennis”. Søg på dette og lær reglerne!