De 4 verdenshjørner

Hvad vil du helst?

Vil du helst være Spiderman, Batman, Supermule eller Jesus?

Hvilken superkraft vil du helst have: Kunne lave sten om til penge, Være udødelig, altid gøre det rigtige eller kunne gøre dig usynlig?

Lav 4 hjørner i klasserummet, som har 4 forskelllige svarmuligheder på et spørgsmål (hæng svarmulighederne op på væggen, eller læg dem i hjørnerne – gerne lamineret).

Bed eleverne tale med hinanden i deres hjørner om, hvad deres begrundelse er for at stå, hvor de nu står.

Tag en runde med argumenter/grunde.

Lad derefter eleverne i hvert hjørne finde noget, der er uenige i eller de gerne vil spørge et andet hjørne om.

Saml selv op på de bedste argumenter og lad eleverne drøfte det indbyrdes. Du kan evt. tage en anden runde, hvor eleverne stiller sig i det hjørne, som de næsthelst ville vælge.

Hvem er mest enig?

Aktiviteten kan også laves i forhold til, hvor enig eller uenig, eleverne er i et bestemt udsagn eller handling, se fx Skal vi ofre en for de mange?

Begge slags aktiviteter kan varieres i det uendelige, når du i din undervisning har brug for, at eleverne tager stilling til noget eller har brug for et såkaldt "brain-brake" - som vi her forstår som en pause, hvor eleverne bruger hovedet!

Klik videre til aktiviter bygget på De 4 verdenshjørner.